Όταν έχουμε δίλημμα δεν διαλέγουμε με βάση το σωστό ή το
λάθος, ούτε καν με βάση το προσδοκώμενο αποτέλεσμα, αυτό που κάνουμε είναι: Συστρατευόμαστε
με την πλευρά εκείνη του εαυτού μας που μας είναι προσφιλής.
Ας πάρουμε για παράδειγμα το φακελάκι. Υπάρχει ένα ηθικό
ζήτημα αλλά και ένα ρεαλιστικό. Αυτός που θα επιλέξει να δώσει φακελάκι, γιατί
διαφορετικά θα του βγάλουν να πληρώσει περισσότερα με τα πρόστιμα, επέλεξε τον ρεαλισμό (όχι το σωστό ή για
το αποτέλεσμα), κι αυτό διότι με την πλευρά του εαυτού του (ας την πούμε «λογική»)
τα πάει καλύτερα. (Και αυτός που θα συστρατευτεί με το ηθικό δεν το κάνει γιατί
το θεωρεί σωστό, αλλά γιατί με εκείνη την πλευρά - ας την πούμε
συναισθηματική - τα πάει καλύτερα.
Ο λόγος που δεν τα πάμε καλά (και είναι ο λόγος που δεν
προτιμάμε) μία πλευρά μας είναι γιατί δεν νιώθουμε σ’ αυτήν ικανοί! Αισθάνεται ο άνθρωπος ότι αν
μπει σε εκείνα τα χωράφια δεν θα είναι καλός (δεν έχει ικανότητα, αξία), γι’
αυτό επιλέγει τα γνώριμα και προσφιλή.
Κάτι που όντως ισχύει, δηλαδή πράγματι δεν έχει ικανότητα. Όμως
ο λόγος που δεν έχει ικανότητα είναι επειδή εκείνη την πλευρά του δεν την
εξασκεί!
(Βασικά ο λόγος είναι βαθύτερος. Είδαμε ποιοι είμαστε, πού
είμαστε ικανοί, στα μικράτα μας, δεν στραφήκαμε κατά τύχη. Όμως δεν χρειάζεται
να διανύσουμε όλον τον δρόμο προς τα πίσω για να το φτιάξουμε. Αν σήμερα
αρχίσει κάποιος να εξασκεί, ασχολούμενος με αυτήν, την πλευρά που έχει αφήσει
να εξασθενίσει, αυτή μπορεί και θα γίνει δυνατή.)
Θα αναφερθώ τώρα στα αποτελέσματα της σπουδαίας αυτής δουλειάς:
• Η ολοκλήρωση του ανθρώπου: Δεν έχει να κάνει με τίποτε
άλλο, παρά με το να έχουμε όλες τις πλευρές του εαυτού μας ίσες. Αυτό που
χρειάζεται για να συμβεί είναι: την πλευρά που έχουμε αφήσει αδύναμη πρώτον να
την αναγνωρίσουμε (ότι την έχουμε), μετά να την θέλουμε, και έπειτα να την εξασκούμε.
• Εσωτερικές μάχες: Παύουν οι εσωτερικές μάχες. Αν όλες μας
οι πλευρές μας είναι ίσα δυναμωμένες.
• Ελεύθερη βούληση: Δεν μπορεί να υπάρξει ελεύθερη βούληση
όσο εξαναγκάζεται ο άνθρωπος να πάρει
την όποια απόφαση (αν θα πρέπει να σιγήσει μία του μεριά, ή να χάσει τη
μάχη, ή αν πρέπει να την θάψει).
Υπάρχει και κάτι άλλο, που το άφησα τελευταίο όχι λόγω
σπουδαιότητας, αλλά γιατί έπρεπε πρώτα να αναφερθούν τα ανωτέρω. Το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ της
όποιας πράξης/στάσης σου, θα είναι το ΣΩΣΤΟ, ό,τι κι αν επιλέξεις (είτε το ηθικό είτε το πρακτικό, είτε το σε
βάθος χρόνου είτε το επιφανειακό) μόνο στην περίπτωση που επιλέγεις με ελεύθερη
βούληση (βλ. όλα τα ως άνω). Διαφορετικά, ό,τι κι αν
επιλέξεις, θα βγει σε λάθος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου